Even een beetje bijwerken - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu Even een beetje bijwerken - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu

Even een beetje bijwerken

Door: Marianne

14 April 2014 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

zondag 13 april
Vanuit een hobbelende bus, eens kijken of ik het reisverslag van de laatste dagen kan bijwerken.ik zal vanavond nog wel een correctieslag moeten maken. En inderdaad, het typen in een achtbaan gaat niet echt gemakkelijk. Maar ja, we moesten dan ook ruim 1800 meter overbruggen: van ca. 300 meter hoogte naar ca. 2100.

Vrijdagochtend vroeg wakker geworden dankzij het busverkeer in de straat naast het hotel. Een stoplicht met optrekkende bussen en vrachtauto's maakt dat ik al om 6.00 uur wakker ben. Geeft me in ieder geval de gelegenheid nog even langs een geldautomaat te gaan. Heel veel geldautomaten hier blijken onze pasjes niet te accepteren, dus binnen de groep wordt snel doorgegeven als er een goede is gevonden. Met wat vragen in mijn beste spaans lukt het ook deze keer weer, een haastig ontbijt lukt ook nog en om 8.45 uur zit iedereen weer in de bus. Van Campeche naar Palenque.

Een reisdag van ca. 400 km, onderbroken door 2 stops, De eerste is aan de golf van Mexico waar we een uur aan het strand zitten.Sommigen nemen een duik, anderen zoeken schelpen, weer anderen beperken zich tot het drinken van koffie. Of een combinatie van deze activiteiten. Voor een land dat koffie produceert valt de kwaliteit van de koffie over het algemeen niet mee, het zijn meestal slappe bakjes. Twee keer bij piramides waren er tentjes waar ze Nespresso verkochten. Dat was even genieten. Gelukkig is onze gids een koffiejunk, zodat hij onderweg de goede koffietentjes kan wijzen.
Daarna weer verder en met nog een stop voor de lunch. Om ca. 16.00 uur zijn we op de plaats van bestemming voor vandaag, Palenque. Ons hotel heeft een wat lugubere naam, Xibalba, wat Maya is voor onderwereld. Gelukkig blijkt de onderwereld voor de Maya een wat andere betekenis te hebben dan voor ons. Het is een soort doorgangshuis tussen het ene leven en het andere leven, zodat je na een verblijf hier in een nieuwe gedaante kunt ontwaken. Ik blijf in het hotel hangen lekker met een boek op het terras. Dit hotel heeft helaas geen zwembad, maar is
wel wat meer mexicaans dan de vorige hotels.
Een paar mensen gaan de stad in, maar die schijnt niet veel voor te stellen. We eten gezamenlijk aan de overkant in een gezellig restaurant. De ober raakt een beetje van slag door het feit dat we allemaal apart willen afrekenen. En vooral omdat de stellen die gezamenlijk willen afrekenen niet naast elkaar zitten. Uiteindelijk lost hij het op door iedereen een nummer te geven.
Op tijd naar bed, want morgen weer redelijk op tijd op.

Zaterdag 12 april
Om 7.50 uur zouden we vertrekken, maar voor het eerst zijn 2 mensen 10 minuten te laat. Op naar de opgravingen van Palanque. Dit gebied is nog niet zo lang bekend, pas in xxxxx zijn de opgravingen begonnen. Het was rond 800 een grote stad, maar waarschijnlijk door erosie verlaten.De gids vertelt dat voor het materiaal voor het stucen van de muren veel bomen gekapt werden. Door de ontstane erosie ontstonden grote droogtes en dus hongersnood.
De stad is vervolgens volledig overwoekerd door het oerwoud en nog maar voor 1% is opgegraven. En dat is toch een behoorlijk groot gebied. Er zijn diverse graftombes, maar ook het koninklijk paleis. Het merendeel is nog goed intact, hoewel ook hier restauratie plaatsvindt. Weer veel trappen beklimmen en afdalen,wat een behoorlijke klus is, de treden zijn nl. behoorlijk hoog en we vragen ons regelmatig af hoe die kleine Maya's dat deden. Ook de temperatuur van ca. 35 graden werkt niet echt mee. Het complex ademt weer een heel andere sfeer dan de vorige twee sites.
Na de rondleiding door de lokale gids, mogen we weer even los, iets wat ik toch plezieriger vind dan het met de groep achter elkaar aan hobbelen.
Dat laatste doen we wel weer tijdens onze jungle wandeling. De geur van DEET is vrij dominant aanwezig. Mede door de tijd van de dag, maar vast ook door het feit dat 18 mensen natuurlijk een hoop lawaai maken, zien we geen dieren, behalve een paar vleermuizen die in een nog niet opgegraven Maya verblijf huizen. We lopen feitelijk over de stad en regelmatig zien we delen van gebouwen die nog opgegraven moeten worden. Verder natuurkijk heel veel hoge bomen, mahonie,rubber, balsa en zo nog het een en ander. Mooi, maar ik ben niet echt onder de indruk. Nog even in het museum rondkijken. Leuk dat de opgegraven dingen niet naar Mexico stad of nog erger naar het buitenland zijn afgevoerd, maar gewoon lokaal zijn gebleven.

Tot zover even het verslag, het schrijven in de bus ging niet echt lekker en ik zit nu dus even in de lobby van het hotel om het te corrigeren. Ga echter mijn bed opzoeken, kamer ligt weer aan de straatkant, dus het zal wel weer vroeg worden.

Morgen verder.

• 14 April 2014 - 13:53

Rinus Verweij:

Lieve Marianne,
    Verbazend dat je tussen alle belevenissen door steeds weer de tijd vindt om je verslag bij te werken. Ik hoop dat het schrijven even leuk is als het lezen. In gedachten reis ik weer met je mee. Pas goed op jezelf.
    Veel liefs,
    Rinus