18 april 2014, Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu 18 april 2014, Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu

18 april 2014, Antigua

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg

18 April 2014 | Guatemala, Antigua

18 april, Antigua

Vanochtend om 6.00 gewekt door de zon. De gordijnen zijn flinterdun en mijn kamer ligt op het oosten. Niet echt goed geslapen, het bed lag niet echt lekker en de vele kilometers slenteren van gisteren voel ik ook behoorlijk.
Ik overweeg om er bijtijds op uit te trekken en de processie die vannacht al is begonnen te gaan bekijken, maar besluit dat het vakantie is. Met een paar reisgenoten heb ik afgesproken om om 10.00 uur weer de stad in te gaan. We zijn alle drie al eerder klaar en vertrekken dus ook wat eerder. Het reisgezelschap blijft gezellig, tot nu toe geen onvertogen woord. Natuurlijk ontstaan er wat vaste groepjes, maar het mengt ook wel aardig. We kunnen in het hotel ontbijten, maar omdat het niet inclusief is, besluiten we het maar in de stad te gaan doen. Het is behoorlijk wat drukker dan gisteren en al snel lopen we vast in de eerste processie. Dit is de grootste, met een " kist" van zeker 23 meter. Volgens onze reisleider weegt hij tenminste 6 ton !!!!!!! Ik weet niet hoeveel dragers er zijn, maar het zijn er veel. Ik denk dat veel Guatemalteken niet blij met me zullen zijn, want de meeste zijn een stuk kleiner. Er zijn overigens redelijk wat buitenlanders. Verder verschilt de processie niet veel van die van gisteren. Na afloop duiken we een restaurant in voor een heerlijk ontbijt in een tuin. We bestellen in eerste instantie een cappuccino, kiezen daarna voor een combi waar koffie bij hoort en bestellen dus de cappuccino weer af. Bij het serveren krijgen we inderdaad koffie, maar ook kopjes die toch echt lijken op cappuccino. We maken duidelijk dat we die niet meer wilden, maar krijgen duidelijk gemaakt dat het geen cappuccino is. Uiteindelijk blijkt het .................havermout te zijn. Weliswaar dun en dus drinkbaar, maar toch. Met de vele kaneel erbij, is het overigens wel erg lekker.
Daarbij een grote bak met veel fruit en yoghurt en we kunnen er weer tegen.
Bij het centrale plein aangekomen zien we de drukte. Vergelijkbaar met Amsterdam op koninginnedag. Niet echt mijn ding en gelukkig ook niet van de andere twee. Bovendien zijn de andere processies pas om 16.00 uur, dus we besluiten lekker bij het zwembad van het hotel te gaan zitten. Het water is wel behoorlijk koud, dus ik beperk me tot het bijwerken van mijn reisverslag en wat lezen.

Langzaam aan komen steeds meer reisgenoten binnendruppelen en wordt het steeds gezelliger.
Om 17.00 uur ga ik samen met Annette naar de volgende processie kijken, deze is vlak bij het hotel. Dit keer zijn de mensen in het zwart gekleed. Later horen we van Igor dat dit te maken heeft met het tijdstip van de processie. Volgens de bijbel zou Christus om 15.00 uur gestorven zijn, dus vanaf dat moment lopen de mensen in het zwart. Hij weet niet zeker in welke kleur ze op pasen lopen. Deze processie spreekt mij persoonlijk meer aan, de mensen lijken het serieuzer te nemen. Maar misschien scheelt het ook wel dat we wat uit de drukte staan en het dus goed kunnen zien.
Op de terugweg komen we nog langs een straatje waar veel mensen bezig zijn de bloemtapijten te leggen. Het zijn dit keer hele mooie, de hele straat lijkt mee te doen en de ernst waarmee jong en oud bezig is, is ontroerend om te zien. Het lijkt een beetje op een volksbuurtje waar een grote mate van saamhorigheid is. De mensen zijn heel vriendelijk, als ik sta te wachten om een foto te nemen zonder de persoon die met het tapijt bezig is, wacht een ander heel rustig tot ik mijn foto genomen heb. Volgens de bewoners komt de processie hier vanavond om 21.00 uur langs en we besluiten die ook nog maar mee te pakken. is immers wel heel dicht bij het hotel.

In het hotel is het inmiddels erg gezellig, de wijn komt op tafel, alsmede de verhalen wat iedereen gedaan heeft. Voor een aantal van ons was dat helaas een uurtje op het politiebureau zitten omdat ze gerold zijn, respectievelijk een telefoon en een bedrag van ca. € 150,-.Vervelend natuurlijk. Ze zijn op het politiebureau prima opgevangen, er zijn voor de gelegenheid zelfs mensen ingehuurd die engels spreken.
Mijn avondeten bestaat weer uit een aantal zoete broodjes, heb geen zin om de stad weer in te gaan. Een aantal mensen oppert Domino's pizza te laten bezorgen, maar dat komt er uiteindelijk niet van.
Om 20.45 gaan Marijke, Annette en ik naar de voor ons laatste processie kijken. Ben benieuwd hoe het er 's avonds uitziet. Helaas zijn we net te laat. Met wat moeite halen we de processie nog wel een gedeelte in, maar uiteindelijk besluiten we het er maar bij te laten zitten. Helaas kennen we de route niet, dus afsnijden lukt niet.
In het hotel is het inmiddels rustig. Morgenochtend gaat een deel van de groep een vulkaan beklimmen en zij moeten om 03.50 weg. Die liggen dus al op een oor.
Wat ik ga doen, weet ik nog niet. Misschien Antigua bekijken als het min of meer rustig is. Morgenochtend zijn er in ieder geval geen processies. We vertrekken om ca. 12.00 uur naar de volgende stop: Copan in Honduras. Daar zijn ook weer Maya ruïnes.

  • 19 April 2014 - 11:00

    Erik:

    Ik moest bij die foto van de processie denken aan mijn bijbaantje, maar daar hebben we toch aanzienlijk mensen voor nodig! Leuke verslagen ma! Liefs en doe voorzichtig!

  • 19 April 2014 - 11:02

    Erik:

    Aanzienlijk minder mensen voor nodig dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2014

27 april Playa del Carmen

28 April 2014

26 april Bacalar-Playa del Carmen

27 April 2014

25 april, Tikal-Bacalar

26 April 2014

24 april Tikal

25 April 2014

Rio Dulce -Tikal

Actief sinds 06 April 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 10011

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: