19 april, Antigua-Copan, Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu 19 april, Antigua-Copan, Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu

19 april, Antigua-Copan, Honduras

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg

19 April 2014 | Honduras, Copán

19 april 2014 Antigua-Copan, Honduras

Vandaag weer een prima dag. En aan de muziek te horen die in het straatje naast ons hotel schettert, zal de dag nog wel even voortduren. Ze weten volgens mij niet wat Stille Zaterdag is en vieren uitgebreid feest. Het voelt alsof ik naast het podium zit. Het is overigens wel een prima hotel, ik heb zelfs een föhn en een strijkplank.
De hotels die we onderweg hebben zijn over het algemeen goed, maar geen standaard westerse hotels, althans niet allemaal. Tot nu toe heb ik steeds warm water gehad, maar dat geldt niet voor iedereen. En de bedden variëren ook nog wel. In een aantal hotels hadden we een bed dat duidelijk op de Maya's geïnspireerd was: een betonnen !!! bodem met daarop een matras. Gelukkig in de meeste gevallen wel een redelijk dik matras, maar toch.

Vanochtend om 6.30 uur wakker na best lekker geslapen te hebben. Rustig opgestaan en mijn reistas weer ingepakt/georganiseerd. Daarna om 8.15 uur op stap het stadje in. Twee mensen die eventueel meewilden, waren in geen velden of wegen te zien, dus ben ik alleen gegaan. Ondanks de zakkenrollers die de afgelopen dagen actief waren, voelt Antigua als een vriendelijk stadje. Als ik even op mijn kaart stond te kijken, waren er altijd wel mensen die vroegen of ze konden helpen en diverse autochtonen ( althans zo zien ze er voor mij uit) zeggen vriendelijk goedendag. Kom daar in Nederland eens om! . En als klap op de vuurpijl kreeg ik in een museum van een voormalig klooster een privé rondleiding van politie-agent. Nu sprak hij evenveel engels als ik Spaans spreek, dus de helft van wat hij vertelde, ontging me, maar volgens mij zei ik op de juiste momenten 'Si' en 'No'. Ik begreep in ieder geval dat er een grote hoeveelheid politieagenten van elders naar Antigua was gekomen om de processies en de mensenmassa in goede banen te leiden. Die liepen vandaag dus voor een groot deel ook de toerist uit te hangen.

We hadden van de reisleider een beschrijving van een stadswandeling gekregen, dus dat was wel gemakkelijk. Heel bijzonder om vroeg in de ochtend in een stad rond te lopen die een paar uur daarvoor nog een heksenketel was geweest. Opvallend hoe schoon alles was. Volgens mij is Amsterdam na koningsdag een gigantische puinhoop, hier is nauwelijks afval te zien. Er lagen alleen nog wat mensen hun roes uit te slapen, verder was het om 8.15 nog heel rustig. Antigua heeft heel veel kerken, omdat het in de tijd van de Spanjaarden een heel belangrijke stad was. Daarnaast heeft het diverse aardbevingen gekend, zodat een deel van de kerken in puin ligt. Ze zijn nu langzaam bezig ze te restaureren.
Ik ben zo vroeg dat sommige kerken/musea nog niet open zijn. De kerken die wel open zijn, zijn in vol bedrijf. In een staat de lege " kist" die gisteren in de processie is gebruikt. De beelden die er toen op stonden zijn voor een deel weer in de kerk te zien. In een andere kerk zijn ze druk bezig de kerk schoon te maken voor Pasen, er wordt druk gepoetst, gestoft en geveegd. De kerkbanken heeft men voor de gelegenheid maar rechtop gezet. Ook lijkt men bezig de boel klaar te zetten voor de processie van zondag. Op zaterdag schijnen er slechts twee kleine processies te zijn, zondag zijn er weer diverse. Ik zie ergens een aantal beelden klaar staan, gehuld in gele gewaden. Ergens anders staan de ' kisten' keurig op een binnenterrein. Boeiend om ook deze kant van de processies te zien.

Verder bezoek ik een schitterende ruïne van een oud klooster. Vooral de binnenplaats met een mooie fontein en veel groen is een oase van rust. Althans geruime tijd, tot een Guatemalteekse familie binnen komt vallen.
Hier lopen ook een aantal politie agenten rond die elkaar ijverig op de foto zetten. Als ik vraag of ik ook een foto van hen mag nemen, mag dat, en zo gebeurt het dat een van hen mij van alles over het klooster begint te vertellen. Leuk!!! Dit zijn voor mij toch wel de speciale dingen op reis. Helaas heb ik mijn delfts blauwe klompjes ( van Xenos) niet bij me, zodat ik hem er geen paar kan geven.
Ik bekijk nog een aantal ruïnes en dan is het tijd om weer naar het hotel te gaan. 4 van ons hebben vanochtend een vulkaan beklommen en zij zouden rond 11.30 uur terug zijn, zodat we om 12.00 uur kunnen vertrekken.
We rijden door Guatemala Stad en met een korte tussenstop gaan we de bergen in. Die zijn soms behoorlijk hoog. Bij de volgende stop/plaspauze bij een benzinestation worden we verwelkomd met keiharde muziek. De bus blijkt inmiddels last te hebben van een kokende motor, niet zo gek met deze temperatuur, maar het water dat de chauffeur in de radiotor gooit loopt er net zo hard weer uit. We hebben dus ruim de tijd om van de muziek te genieten en te swingen. Zo lenig als de Guatemalteek die blijkbaar de eigenaar van de muziekinstallatie is, zijn we niet. Maar ik heb het idee dat hij ook heel wat meer alcohol op heeft dan wij.
Uiteindelijk hebben de chauffeur en de reisleider er enig vertrouwen in dat de bus het redt, dus gaan we weer. Voor de zekerheid is wel contact gezocht met een chauffeur in Copan ( onze bestemming) die ons tegemoet zal rijden voor het geval dat. We moeten nog een aantal behoorlijke bergen over, maar de bus blijkt het te redden. Als we de reservebus tegenkomen, kan deze omkeren en rijdt achter ons aan.
Inmiddels is het donker geworden en we passeren dus in het donker de grens tussen Honduras en Guatemala. Het is uitermate rustig en ook de formaliteiten stellen niet veel voor. Omdat we alleen maar naar Copan zullen gaan, wat ca. 20 minuten rijden vanaf de grens is, worden we meer als dagjesmensen gezien.
Ons hotel ligt, zoals gezegd in het centrum van deze stad, wat betekent dat de bus er niet in mag. Onze bagage wordt dus weer op een pick-up geladen en zelf lopen we naar het hotel.

We eten gezamenlijk bij een restaurant van een Belgische eigenaar, niet echt bijzonder.
Morgenochtend weer een paar tempels bekijken, in de middag kunnen we uit diverse opties kiezen. Ga ik eens een nachtje over slapen.

  • 20 April 2014 - 09:42

    Marijke:

    Hoi Marianne,

    Nu je hebt in ieder geval veel processies gezien èn bloementapijten. Was vast indrukwekkend allemaal. En wel leuk als je er dan even alleen op uittrekt dat je dan ook weer gelijk andere contacten krijgt, zoals met die polietieagenten en met zo'n gids in museum. Volgens mijn buurvrouw Cindy, kun je wel heel lekker eten in Guatamala, maar zo te lezen hebben jullie nog niet veel bijzonders gevonden.
    Ben benieuwd wat je vandaag allemaal gaat doen na je nachtje slapen en dat hachelijke avontuur met de bus,
    Geniet lekker verder....

    groetjes,
    Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, Copán

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2014

27 april Playa del Carmen

28 April 2014

26 april Bacalar-Playa del Carmen

27 April 2014

25 april, Tikal-Bacalar

26 April 2014

24 april Tikal

25 April 2014

Rio Dulce -Tikal

Actief sinds 06 April 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 10001

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: