26 april Bacalar-Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu 26 april Bacalar-Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Marianneinhetspoorvandemaya - WaarBenJij.nu

26 april Bacalar-Playa del Carmen

Door: Marianne

28 April 2014 | Mexico, Playa del Carmen

26 april Bacalar- Playa del Carmen

Het bijna laatste traject van deze reis. We hebben ongeveer 3000 km afgelegd, door 4 landen en met heel wisselend landschap. Vanochtend rijden we aan de kant van de Caribische zee, geen bergen dus meer, maar vlak land.

Om 8.15 uur vertrek en om 11.00 uur zijn we in Tulum, onze laatste Maya ruïne. Het is niet de mooiste, enerzijds omdat deze stad gebouwd is in de nadagen van het Mayarijk. De gebouwen zijn veel minder versierd en bovendien is er eigenlijk niet zo veel van over. Hier geen hoge piramides met traptreden die je kunt beklimmen. Het doet meer denken aan ruïnes die je ook in Griekenland wel ziet. Maar Tulum is vooral bijzonder om de mooie ligging, aan zee. Je hebt dan ook schitterend uitzicht. Het is hier wel erg druk. Playa del Carmen, een populair toeristenoord, is een uur rijden van hier en er gaan dan ook vele dagtrips van daar naar Tulum. Ook zitten er heel veel leguanen of andere hagedisachtigen. Alles bij elkaar toch mooi en een mooie afsluiting.
2 uur en de lunch later gaan ook wij naar Playa del Carmen, waar we de laatste dagen van de vakantie zullen doorbrengen.

Het hotel is mooi, met airco en ruime lichte kamers,niet zo ver van strand en winkelstraat.
Als ik de winkelstraat doorloop word ik niet echt vrolijk: druk ( hoewel nog relatief rustig), veel verkopers die je willen proberen in hun winkeltje te krijgen. Het gevolg is dat je eigenlijk nergens rustig kunt kijken.Winkels zijn vooral souvenirwinkels, waar ze vooral dingen verkopen met het opschrift " Playa del Carmen" . Daar zit ik niet echt op te wachten.

Terug in het hotel zit een deel van de groep al bij het zwembad, helaas heeft het hotel geen bar. Op enig moment word ik aangesproken door een vrouw die me vertelt dat ze op moeten passen met wat we zeggen omdat ze ons kan verstaan. Blijkt een Nieuw Zeelandse te zijn, die in Nederland is geboren. Ook een van haar andere reisgenoten blijkt van Nederlandse komaf te zijn en al snel zitten we in een gesprek dat in half Nederlands, half Engels gevoerd wordt.
We eten met een deel van onze groep en nemen nog een afzakkertje bij een strandtent. Als we, na de nodige cocktails, weg willen gaan, wordt er voor ons op het strand nog een show opgevoerd van mensen die jongleren met allerlei brandende voorwerpen. Grappig om te zien. Ik vraag me af hoe ze dit oefenen, want helemaal zonder gevaar voor brandwonden is het niet.